W każdym samochodzie znajduje się licznik do zbiornika paliwa. Kierowca musi być na bieżąco informowany o stanie zbiornika. W związku tym w baku montowane są specjalne pływaki, które unoszą się na powierzchni paliwa.
Dane ze zbiornika przesyłane są danej i wyświetlane są na desce rozdzielczej pojazdu. Obecnie stosuje się coraz nowocześniejsze systemy pomiarów, zwłaszcza w przypadku samochodów ciężarowych. Obecność systemu monitorowania GPS jest prawdopodobnie najbardziej zaawansowanym dodatkiem do czujników przepływu paliwa. Za pomocą takich urządzeń możesz bezprzewodowo przesyłać informacje do komputera pokładowego. Urządzenia wielofunkcyjne mogą jednocześnie gromadzić dane o zużyciu w kilku systemach jednocześnie. Można wziąć pod uwagę główną mieszankę paliwową i płyny techniczne z dodatkami i modyfikatorami. Zaletą zintegrowanego monitorowania jest to, że dodatki do paliwa, przekładni i innych układów mogą być precyzyjnie kontrolowane. Ponadto mogą istnieć różne tryby działania urządzeń. Istnieją liczniki paliwa, które oprócz funkcji licznika, wykonują również zadania monitorowania biegu jałowego, rejestrują możliwe przeciążenia temperatury i regulują systemy klimatyzacji na podstawie otrzymanych informacji. Po wprowadzeniu urządzenia do infrastruktury alarmowej można zaprogramować czujnik przepływu w celu monitorowania nagrzewnicy i systemu automatycznego rozruchu silnika.
Urządzenia są instalowane w docelowym obwodzie pomiarowym poprzez fizyczne połączenie z kanałem. Należy podkreślić, że w zależności od modelu pojazdu kanały paliwowe mogą początkowo mieć zdalne połączenia z przeciążeniem, które mogą służyć jako punkty integracji urządzeń pomiarowych. Należy również pamiętać, że instalacja dotyczy systemu filtracji. Takie rozwiązanie zapobiega możliwemu zanieczyszczeniu licznika paliwa i jego przedwczesnej awarii. Z pewnością licznik do zbiornika paliwa może pracować na podstawie różnych rozwiązań technologicznych, od rozwiązań mechanicznych, po najnowsze technologie bezprzewodowej transmisji danych.