Ogniwa baterii składają się zwykle z trzech głównych elementów, anody, czyli elektrody ujemnej, katody, czyli elektrody dodatniej, oraz elektrolitów.
Anoda jest elektrodą ujemną, która wytwarza elektrony do obwodu zewnętrznego, do którego podłączona jest bateria. Po podłączeniu baterii na anodzie inicjowane jest narastanie elektronów, co powoduje różnicę potencjałów między dwiema elektrodami. Następnie elektrony w naturalny sposób próbują ze sobą ingerować, czemu zapobiega elektrolit, więc po podłączeniu obwodu elektrycznego zapewnia on czystą ścieżkę dla elektronów przemieszczających się od anody do katody, zasilając tym samym obwód, do którego jest podłączony. Baterie można ogólnie podzielić na różne kategorie i typy, począwszy od składu chemicznego, rozmiaru, współczynnika kształtu i przypadków użycia, ale wszystkie z nich obejmują dwa główne typy baterii, a mianowicie podstawowe lub pierwotne i wtórne. Baterie podstawowe to baterie, których po wyczerpaniu nie można naładować. Są one zbudowane z ogniw elektrochemicznych, których reakcji nie można cofnąć. Baterie pierwotne występują w różnych formach. Są powszechnie używane w samodzielnych aplikacjach, w których ładowanie jest niepraktyczne lub niemożliwe, jak zegarki, zabawki dla dzieci, piloty do urządzeń. Najpopularniejszym rodzajem baterii pierwotnych są baterie alkaliczne.
Baterie wtórne to akumulatory z ogniwami elektrochemicznymi, których reakcje chemiczne można odwrócić, przykładając do baterii określone napięcie w odwrotnym kierunku.
Nazywane również akumulatorami, ogniwa wtórne, w przeciwieństwie do ogniw pierwotnych, mogą być ładowane po zużyciu energii w baterii. Są one zwykle używane w zastosowaniach wymagających dużego poboru mocy i innych rozwiązaniach, w których użycie akumulatorów z pojedynczym ładowaniem będzie zbyt drogie lub niewykonalne. Akumulatory wtórne o małej pojemności są używane do zasilania przenośnych urządzeń elektronicznych, takich jak telefony komórkowe oraz inne gadżety i sprzęt, podczas gdy akumulatory litowo jonowe o dużej wytrzymałości są używane do zasilania różnorodnych pojazdów elektrycznych i innych zastosowań wymagających dużego poboru mocy, takich jak wyrównywanie obciążenia przy wytwarzaniu energii elektrycznej.